Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om hur modehuset från Frankrike, lyxiga Chanel, öppnar i Biblioteksstaden till våren 2016, idag skriver vi om andra lyxiga märken, Dior nämligen – som nyligen bytt chefsdesigner och dessutom är bioaktuell med fascinerande dokumentär.
I DN kunde vi för ett litet tag sen läsa om hur Raf Simons väljer att lämna chefdesignerposten på Dior nu i höst, och det av personliga skäl. Det var i samband med en smärre PR-katastrof som John Galliano lämnade posten för fyra år sedan och sedan dess har alltså Raf Simons förvaltat modet på Dior – som är ett av de varumärken som vi nog mest av allt kopplar samman med just exklusivitet och lyx.
Det enda vi får veta av artikeln är att avhoppet beror på just personliga och arbetsrelaterade skäl snarare än ekonomiska, men det är det kanske inte så svårt att förstå, en chefdesigner tjänar nog inte så pjåkigt på ett världsrenommerat modehus som Dior. Nyligen presenterades vårkollektionen för år 2016 i Paris under modeveckorna, detta blev även den sista för Raf Simons som chefsdesigner för Dior.Stjärnor och kändisar som bär kläder och väskor av Dior är många, bland annat vår alldeles egen kronprinsessa Victoria men även filmstjärnor som folkkära Jennifer Lawrence. Simons är den som fått in mer blommor i kollektionerna men även hellånga kjolar och den kända ”Bar jacket”, allt med en modern och romantisk touch. Kända representanter/ansikten för Dior är bland andra Marion Cotilliard och Johnny Depps unga dotter.
Raf Simons nytappning av märket Dior
Raf Simons är känd för att ha gett Dior en modern touch och edge utan den dramatik som föregångaren Galliano sägs ha tillfört Dior. Försäljningssiffrorna lär inte heller ha väntat på sig utan ökat med 60 procent sedan övertagandet. Men det kanske är lagom med 4 år på ett stort och ansvarsfullt jobb, som sannerligen är krävande och dessutom i behov av fullständig hängivelse och fokus – även om det också verkar fruktansvärt roligt. Simons säger själv att han vill fokusera på andra intressen som han har i livet, och bland annat utveckla sitt eget märke mer. Spännande säger vi och hoppas vi får höra mer om det.
För dig som ändå inte får nog av Dior kan passa på att se dokumentären ”Dior and I”, som handlar om modehuset och dess historia.